Rólunk írták
Megmentheti a zene a nehéz körülmények közt élő gyerekeket?

Budapesti Máltai Fiatalok (Szakszon Réka)

 

2015. november 11.


A Máltai Szeretetszolgálat és a Symphonia Alapítvány Szimfónia programjának alapja a ’70-es évekig vezethető vissza. José Antonio Abreu zongorista, karmester és közgazdász indította el az El Sistema nevű örömzenélésre épülő szociális programot, amivel több ezer gyerek életét formálta át Venezuelában.

„Aki egyszer hangszert vesz a kezébe, soha nem fog fegyvert fogni” – a program mottója egy sűrített mondatban foglalja össze Abreu céljait és a jövőbeli kilátásokat. Forradalmi módszere egy elsősorban szociális program, ahol a zene eszközével segítik a hátrányos helyzetű gyerekeket.

Domokos Veronikával, a Szimfónia program szakmai vezetőjével a kezdetekről, az eredményekről és az elért hatásról beszélgettünk.


Hogy lehet magyar viszonyokra alkalmazni a venezuelai programot?


Magyarországon nagyon erős hagyománya van a kóruséneklésnek és a zeneiskolai hangszeres oktatásnak. A Kodály módszer világszerte híres. Ez már eleve rejt magában különbségeket. Venezuelában a program a nyomornegyedekben, favellákban csellengő gyerekekkel indult el. Mi is nagyon hasonlóan definiáltuk a célcsoportunkat. A telepeken lakó és a nehéz körülmények közt élő gyerekeket céloztuk meg.


Mi az El Sistema módszer kiindulópontja?


Az alapötlet nagyon egyszerű: a zene segítségével közösséget alkotni a gyerekekkel, értéket teremteni, perspektívát mutatni nekik. A részletek, hogy iskolákban vagy közösségi terekben vagyunk, heti egyszer vagy naponta több órát tudunk velük foglalkozni, országonként más és más.


Miben különbözik az El Sistema más, zenei eszközöket használó szociális programoktól?


A programnak rengeteg változata van világszerte, de a csoportos zeneoktatás mindenképp közös vonás. A hátrányos helyzetű gyerekeket szólítja meg: ez mást jelent Svájcban, az Egyesült Államokban, Venezuelában és mást jelent nálunk. Mi elsősorban a hátrányos helyzetű roma gyerekekre fókuszálunk. Emellett pedig a filozófia köti össze a különböző országok programjait.


Milyen területeket fed le a program?


A Szimfónia program egy szociális program, ami a zene nyelvét és eszközrendszerét használja. A magyarországi adaptációban a szociális láb még erőteljesebben megjelenik, amiben a Máltai Szeretetszolgálatnak nagy szerepe van. A modellprogramjainkra és az intézményeinkben folyó munkára is érvényes a közös cél, hogy a szegénységben élőkön segítsünk.


Hova vezethető vissza a Szimfónia program indulása Magyarországon?


Az ötletet a Symphonia Alapítvány hozta be, az ő kezdeményezésük találkozott a Szeretetszolgálat törekvéseivel. Az első kísérlet önerőből jött létre Monoron, 2013 nyarán. A Máltai Szeretetszolgálatnak az ottani Tabán cigánytelepen egy 11 éve működő komplex programja van, amelynek keretében önkéntes tanárok segítségével kezdtünk el foglalkozni a gyerekekkel. Nagyon gyorsan jöttek az eredmények. Sok pozitív visszajelzést kaptunk ősszel az iskoláktól, hogy látják a változást a gyerekeken.


Mi volt a következő lépés?


A monori próbálkozásokkal párhuzamosan a Symphonia Alapítvánnyal együtt dolgoztunk azon, hogy uniós forrásokat találjunk, amelyek lehetőséget biztosítsanak arra, hogy kiterjesszük a programot. 2014 nyarán kaptuk kézhez a pozitív pályázati eredményt, és tavaly szeptemberben 15 általános iskolában kezdtük meg a munkát. A pályázat kiírása szerint iskolánként tíz gyereket kellett volna bevonnunk a programba, év végére azonban már 650 gyerekkel dolgoztunk országszerte.


Hogy képzeljünk el egy foglalkozást?


Egy iskolában egyfajta hangszercsoportot tanítunk. Az alapelv a szimfonikus zenekar felépítése fúvós, vonós, ütős hangszerekből. Az iskolák egy részében vonós, máshol fúvós hangszereket oktatunk. Ez attól függően is változik, hogy milyen tanárt találtunk, aki személyiségében és felkészültségében is megfelelő. A foglalkozásokon túl iskolák közti találkozókat is szervezünk. Először az azonos hangszeren játszó gyerekek találkozhattak, utána a fúvósok és a vonósok is összeültek. Év végére pedig kis, helyi szimfonikus zenekarok jöttek létre. Tartottunk kisebb-nagyobb fellépéseket, szeptember végén pedig a gyerekek Budapesten adtak nagyszabású koncertet, a Nemzeti Minimum egész napos rendezvényén.


A program neve is a szimfonikus zenekari felépítésre utal. Miért tartjátok ezt a formát fontosnak?


A szimfonikus zenekar valahol a társadalom leképeződése. Vannak az első hegedűsök, akik a dallamot játsszák, és van a cintányéros, akinek az egész darabban csak a végén kell egyet ütnie, de annak jó időben, a megfelelő hangerővel kell megszólalnia. Ha valaki részese lehet egy ilyen csoportnak, akkor az egyben azt is jelenti, hogy ugyanúgy a társadalom hasznos tagja.


Mivel mérhető az eredmény egy szociális programnál?


A Szimfónia program fő célja a korai iskolaelhagyás csökkentése és a hátrányos helyzetű gyerekek iskolai előmenetelének segítése. A program során nemcsak a gyerekekkel, hanem a szüleikkel, illetve a gyermekeket és családjaikat körülvevő szociális, gyermekjóléti intézményrendszerrel is igyekszünk intenzív kapcsolatot létesíteni. Az ilyen típusú humán fejlesztéseknek mérhető eredménye és haszna kizárólag hosszú távon van. Ezért úgy nem érdemes belekezdeni, hogy odamegyünk és egy év múlva kivonulunk. Ebben az esetben több kárt okozunk, mint hasznot.


Melyek azok az eredmények, amelyeknek már most láthatóak?


A zeneoktatás jótékonyan hat több területre. A zene gyorsan és látványosan fejleszti a tanuláshoz szükséges készségeket, a koncentrációt, a kitartást. Itt már érezhető a változás az egy évvel ezelőtti állapotokhoz képest. Az ujjaikat is használniuk kell a hangszereknél, ami pedig segít megküzdeni a diszgráfiával és a diszkalkuliával. Emellett a zene az érzelmi területekre is hat. A saját érzelmeiket jobban meg tudják élni, mások érzelmeit pedig jobban tudják dekódolni. Ha valami vagy valaki bántja őket, nem biztos, hogy egyből dühből cselekednek: egyre hatékonyabban fel tudják dolgozni a saját sérelmeiket.


Az elmúlt egy év alatt találkoztatok kiemelkedő tehetségekkel?


A legfontosabb, hogy a módszerünkben a csoportos zeneoktatásra helyezzük a hangsúlyt. Nem egyéni órák vannak, ami után a gyerek hazamegy, és otthon gyakorol, következő órán pedig bemutatja hova jutott. Mi egyből közösségben gondolkozunk, amivel további készségeket, például az együttműködést tudjuk fejleszteni. Nagyon hamar tapasztaltuk, hogy a nagyobb gyerekek segítettek a kisebbeknek, az ügyesebb tanította a kevésbé ügyeset.


Hogy élik meg a gyerekek a programot?


Ezek a gyerekek általában azért sikertelenek az iskolában, mert senki nem hiszi el róluk, hogy képesek lennének a feladatok megoldására. A szociális problémáikat az iskola teljesítménybeli problémákra fordítja le. A programunkban nagyon fontos, hogy sikerélményekben részesüljenek, amivel az önbizalmukat növeljük és motiváljuk őket.


Miért alkalmas a zene a hátrányos helyzetű gyerekek megsegítésére?


A zene nagyon komplex módon hat az emberre. Az egyik ember ezt a műfajt szereti, a másik azt, az egyik ezen hatódik meg, a másik arra pörög fel, de valamilyen viszonya mindenkinek van a zenéhez. Emellett pedig a zene egy univerzális nyelv, ami a lélekre van erőteljes hatással. Ha szomorú zenét hallunk, akkor mindenki egy kicsit szomorú lesz, ha vidám zenét hallunk, akkor mindenki egy kicsit vidám lesz – mindegy, hogy milyen körülmények közé született.


Az interjú a www.bpfiatalok.maltai.hu-n


Az interjú angol változata a www.rgnn.org-on


 

Link küldés
.
Cikk nyomtatás

Magyar Máltai Szeretetszolgálat - Szimfónia program

Budapest, 1125 Szarvas Gábor út 58-60.

mail szimfonia@maltai.hu

mobile+36 1 391 4730 - 768-as mellék

Symphonia Alapítvány

Budapest, 1112 Ördögorom utca 12.

mail symphonia@symphonia.hu

mobile+36 20 669 3753

Link küldés
.
Cikk nyomtatás
Magyar Máltai Szeretetszolgálat © Minden jog fenntartva.

Magyar Máltai Szeretetszolgálat - Szimfónia program

Budapest, 1125 Szarvas Gábor út 58-60.

szimfonia@maltai.hu

+36 1 391 4730 - 768-as mellék

Jogi nyilatkozat